Twitter logoTwitter is buzzing in internetland. Op blogs en events kun je er niet meer omheen. Maar wat moet je er als bedrijf mee? In deze post een opzet voor de huidige en toekomstige toepassingsmogelijkheden.
Co-founder Biz Stone vertelde op E-Day dat het idee voor Twitter ontstond door de Status meldingen in Instant Messaging programma’s.
Twitter stelt haar gebruikers één simpele vraag: ‘Wat doe je?” (what are you doing?). Jij als gebruikers (Twitteraar) beantwoordt deze vraag (gemiddeld drie keer per dag).
Het antwoord op de vraag moet kort zijn (maximaal 140 tekens) en kun je verzenden via zowel SMS, als via instant messaging, als via de websites www.twitter.com en m.twitter.com (de laatste is voor je mobieltje). De posts (‘tweets’) verschijnen vervolgens op Twitter.
Andere gebruikers kunnen dit volgen en weten zodoende wat jij aan het doen bent. Bovendien krijgen alle Twitteraars die aangegeven hebben deze Twitteraar te willen volgen de ‘tweet’ direct toegestuurd. Ook dit kan weer via vele kanalen: De Twitter websites, instant messaging, SMS of RSS.
Twitter zit daarmee tussen chat, sms en bloggen in en past geheel in de web 2.0 trend; het is social networking, het is (micro-) blogging, het is cross-mediaal en bovendien nog gratis ook.
Ten slotte ondersteunt Twitter actief het gebruiken van de interface binnen andere applicaties (Application Programming Interface of API). Iedereen kan een applicatie bouwen die gebruik maakt van de ‘doorstuurmogelijkheden’ van Twitter. Dat dit succesvol is, blijkt uit het feit dat de traffic via deze applicaties van derden 20 maal groter is dan die via www.twitter.com.