Roerstaafjes.nl webdesign and hosting

5 super SEO tips voor meer verkeer naar je webwinkel

Iedereen die wel eens een webwinkel heeft gestart kent het gevoel: je hebt hard gewerkt aan het ontwerp van de site, lange discussies gevoerd met designers en ontwikkelaars, specificaties opgesteld, getest, dingen aangepast en opnieuw getest. Met enkele weken tot maanden vertraging ga je dan vol spanning live. En dan… gebeurt er niets. Geen bezoekers, geen bestellingen, alleen doodse stilte. In dit artikel geef ik je 5 SEO-tips om meer bezoekers naar je webwinkel te krijgen!

Als je verwacht dat de tips in deze post je virtuele kassa vanaf dag één doen rinkelen, dan moet ik je teleurstellen (kies dan voor AdWords en wees bereid flink te investeren en hard te werken om de campagne winstgevend te maken). Is jouw doel om ‘gratis’ verkeer te genereren via SEO, dan kun je met onderstaande tips op langere termijn veel bereiken.

1. Maak van de categoriepagina’s geoptimaliseerde landingspagina’s

Middeleeuwse kleding categorie Vaak gaat bij zoekmachineoptimalisatie de aandacht uit naar de homepage en de productpagina’s. Deze pagina’s bevatten (hopelijk) unieke content, gericht op relevante, veelgezochte zoekwoorden. De categoriepagina’s worden echter vaak vergeten, en dat is zonde: deze pagina’s lenen zich namelijk uitstekend voor het targeten van zoekwoorden. Met name zoekwoorden die iets beschrijven dat specifieker is dan jouw markt / hoofdcategorie, maar breder dan een specifiek product / model, zijn uitstekend geschikt om via categoriepagina’s te targeten.

Stel, je hebt een webwinkel in carnavalskleding (die ik geheel toevallig heb ;-). De homepage target het woord ‘carnavalskleding’ (±60.000 zoekers p/m) en een van de productpagina’s target het zoekwoord ‘herbergier kostuum’ (±80 zoekers p/m). De tussenliggende categoriepagina leent zich in dit geval uitstekend om een zoekwoord als ‘middeleeuwse kleding’ te targeten (±1.000 zoekers p/m). Met andere woorden: plaats unieke, relevante content op de categoriepagina’s om ‘mid-tail’ zoekwoorden te targeten.

Lees meer...