Roerstaafjes.nl webdesign and hosting

10 onmisbare nieuwe social mediafeiten

De voorbije maanden voerde ik met mijn marktonderzoeksbureau InSites Consulting een wereldwijde studie uit om het gedrag ten opzichte van social media in kaart te brengen. De studie is uitgevoerd in 35 landen en telt meer dan 9.000 respondenten. In dit artikel beschrijf ik tien opvallende resultaten van dit onderzoek.

  1. Twitter en Facebook versterken elkaar. Twittergebruikers zijn eveneens intensieve Facebook gebruikers. Een stijgend Twittergebruik zorgt niet voor een dalend Facebookgebruik, toont het onderzoek aan. Sterker nog: als mensen Twitter gebruiken, zijn ze over het algemeen grote liefhebbers van sociale media. Deze groep gebruikt zowat alle sites intensiever dan de niet Twitter gebruiker. Twitter blijft echter een buitenbeentje in de sociale netwerk wereld. 80% van de Europeanen kent de site, maar slechts 16% gebruikt de site. De Twitter paradox, noem ik het.
  2. Vrienden online zijn vrienden offline. Mensen linken zich online met mensen die ze offline kennen. Het is de minderheid die online connecties zoekt met onbekenden. De belangrijkste reden om iemand te ‘ontvrienden’ is trouwens een dalende offline relatie.
  3. Online en offline beleving niet altijd identiek: gemiste kans. 12% van de gebruikers van sociale netwerksites vinden dat bedrijven zich online anders gedragen dan offline. Uiteraard mag een merk slechts één positionering hebben. Bij veel bedrijven zijn er echter verschillende teams verantwoordelijk voor de online en de offline ervaring. Daardoor kan een vertekend of schizofreen beeld van een merk ontstaan.

Lees meer...